Köpvillkor

 

KÖPVILLKOR

Rune Tigerstad AB (556144-7870) är verksamt på den svenska marknaden med butik och lager placerat i Linköping.                              Vi är ett B2B företag, vi vänder oss till både stora och små företag kommuner, landsting samt statliga myndigheter återfinns också i vårt kundregister. Försäljning till privatmarkanden sker givetvis också, men då endast emot kortbetalning. Något man ska tänka på som privatperson är att utkörning sker med Schenker under normal kontorstid samt efter överenskommelse med åkeri. Alla våra priser visas exklusive moms.

Vid beställning träffas avtal om köp först när Rune Tigerstad AB bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av Rune Tigerstad ABs databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid eller utgången artikel etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Vid beställning kan endast avtal ingås på svenska. Avtalen arkiveras hos oss och är tillgängliga via Rune Tigerstad AB,s kundservice.

PRIS
Samtliga priser är angivna i svenska kronor exklusive moms om du som användare ej valt att ändra inställningarna för visning av pris/valuta. Priserna baseras på inköpspriser per den 1 januari 2015 och gäller vid köp av helförpackning om ej annat anges.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan förekommande meddelande. Ändringar kan bero på prisjusteringar från fabrikant, valutaförändringar, ändrade råvarupriser eller annat som vi ej råder över.

BETALNINGSSÄTT
Rune Tigerstad AB erbjuder följande betalningssätt vid beställning via hemsidan:

Faktura – Beställda varor skickas mot faktura. Detta med betalningsvillkor 30 dagar netto. Vid betalning efter förfallodagen debiteras lagstadgad dröjmålsränta samt påminnelseavgift. Föregås av sedvanlig kreditprövning. Gäller endast företagskunder.

Bank/Kreditkort – För dig som har VISA eller Mastercard, dock ej kort som är utfärdade av en utländsk bank. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid.. Vi använder oss av VbV (Verified by Visa). Det är en global säkerhetsstandard som är framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.

SÄKERHET
Vi är angelägna om att de betalningsalternativ vi erbjuder är säkra. Har du frågor kring säkerheten eller vill veta mer om de betalningssätt vi erbjuder, kontakta vår Kundservice på telefon: 013 - 137070 eller kontakta din bank.


ÄGARFÖRBEHÅLL
Samtliga varor förblir Rune Tigerstad AB:s egendom till dess full betalning skett

FRAKTFRITT/FRAKTVILLKOR
Samtliga angivna priser på hemsidan gäller fritt vårt varuhus i Linköping.
Vi erbjuder kostnadsfri leverans inom Sverige om ordervärdet överstiger 1000 SEK exklusive moms.
Vid ordervärde understigande angivna gränser tillkommer fraktkostnad om 96 SEK exklusive moms. Frakttillägg till glesbygd & ö-orter.

Vid order utanför Sveriges gränser sker leverans först efter överenskommelse om frakt och tullkostnader samt eventuella andra kostnader.

LEVERANS - LEVERANSTID
Rune Tigerstad AB erbjuder snabba leveranser över hela Sverige från eget lager. Lagervaror beställda innan kl. 12:00 måndag - fredag sänds vanligtvis samma dag.
Icke lagerförda varor levereras normalt inom 1-7 arbetsdagar (vardagar) efter det att vi har mottagit din beställning.
 

LEVERANSFÖRSENINGAR
Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar

 

 

TRANSPORTSKADOR
Vid eventuell transportskada på emballage skall detta anmärkas omedelbart till transportören. Detta görs med notering till denne på den fraktsedel som erhålles vid leveransen. Om det efter leverans framgår att godset är skadat, utan tidigare synlig åverkan på emballaget, skall detta omgående påtalas för Rune Tigerstad AB senast fem (5) dagar efter att godset mottagits. Anmäl ev. skadat gods via telefon 013 - 137070 eller mail order@tigerstad.se. Glöm ej ange fraktsedelsnummer samt eventuelt skadenummer från transportör.

RETURER
Eventuella returer skall ske inom 8 dagar efter varan är leverad och efter överenskommelse med Rune Tigerstad AB. Varor vilka har specialtillverkats eller specialbeställts återtages ej. Information om åtgärder vid retur, vänligen kontakta oss. Vi reserverar oss för tryckfel på hemsidan.

ÖPPET KÖP / ÅTERKÖP
Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Rune Tigerstad AB tillämpar Distansavtalslagen dessutom erbjuder vi dig Ångerrätt / Öppet köp i 30 dagar från den dagen då Du tagit emot varan. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av Ångerrätt och Öppet köp i 30 dagar, se nedan under rubriken "Så här gör du en retur".

Enligt Distansavtalslagens 14 § gäller inte Ångerrätt, om avtalet avser:

  • En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen. Exempel på produkter som tillhör denna punkt är abonnemang.
  • En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Exempel på produkter som faller inom denna punkt är bläckpatroner, kylfläktar, projektorer etc.
  • En förseglad ljud-eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits.
  • Ångerrätt och Öppet köp 30 dagar gäller ej företag.

Vid åberopande av Ångerrätt & Öppet köp vill vi att följande beaktas:

  • Meddela till Rune Tigerstad AB:s kundtjänst och returnera beställningen inom 30 dagar efter det att du har mottagit beställningen eller en väsentlig del av den.
  • Varan ska vara i oförändrat skick, dvs oanvänd, ej förstörd eller skadad.
  • Returnera varan i produktkartongen med det avsedda inneremballaget.
  • Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör såsom bruksanvisning, batterier m.m. ska gå med i returen.

Rune Tigerstad AB förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera självkostnadspris för de saknade delarna. Rune Tigerstad AB kommer ej lösa ut paket mot postförskott.

Så här gör du en retur:

  Om din retur väger mindre än 20 kg postar du via Postens serviceställe.

  Vid returer över 20 kg kontaktar du vår Kundservice för att få utsänt en returfraktsedel. Detta för att Postens serviceställe inte kan hantera paket som väger över 20 kg. Betalningen för returfrakten justerar vi i samband med utbetalningen av dina pengar.

  Tänk på att du har ansvaret för transporten tillbaka till oss. Paketera varan väl. Använd alltid produktkartongen med det avsedda inneremballaget. Tänk därför på att spara denna kartong, åtminstone under de 30 dagar som Ångerrätt & Öppet köp gäller.

  Skicka alltid returen som innehåller värdegods som rekommenderad post. Spara kvittot

REKLAMTION
Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 2 år, varor köpta efter den 1 april 2005 har du 3 års reklamationsrätt på, efter det att du har tagit emot varan. Rune Tigerstad AB tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt dessutom erbjuder vi dig garanti , se punkt 5. Garanti i våra köpvillkor. Rune Tigerstad AB besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. OBS! Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan. Synligt fel: Anmäls direkt till chauffören vid mottagandet av varan. Dolt fel: Anmäls till Rune Tigerstad AB Kundservice inom 3 dagar från mottagandet av varan. En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut om du så önskar eller betalar tillbaka pengarna samt fraktkostnaden. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden. Vid reklamtion av varor köpta med kreditkort kommer återbetalning ske till det kreditkort du använde vid köpet. Återbetalning kommer att ske inom 10 dagar efter det att vi godkänt ditt återköp.